Om KIES
Et uforglemmeligt år
Er du klar til et år på Københavns Idrætsefterskole?
Københavns Idrætsefterskole ligger i Valby og er grundlagt af de tre klubber: Fremad Valby, Frem og Ajax. Skolen er en del af Valby Idrætspark med helt optimale rammer for en aktiv livsstil.
På KIES tilbyder vi de fire linjer: Dans, fodbold, håndbold og basketball. Om du er en stjerne på dansegulvet eller en haj på græstæppet, er sporten er en helt central del af at være elev hos os. Vi tror på, at når du deler din hverdag – både til linjetræning og efterskolelivet generelt med nogle, der deler samme passion for sporten som dig, kan det kun blive helt unikt.
Så hvis du er klar på et år i sportens og fællesskabets tegn, så er Københavns Idrætsefterskole helt sikkert det rette for dig.
Elevboliger
Undervisningslokaler
Fællesarealer
Valby Idrætspark
Elevboliger
Vi har 12 rækkehuse, som er indrettet med fire værelser, et fællesrum og to badeværelser. Her bor 10-12 elever på drenge- og pigeværelser, to pigeværelser og to drengeværelser i hvert hus. Eleverne bor på tværs af sportslinjerne, da vi ønsker at skabe relationer mellem linjerne.
Undervisningslokaler
På Københavns Idrætsefterskole har hver klasse sit eget undervisningslokale. Udover det har vi auditorium, sciencelokale og foredragssal, som alle bliver brugt til både almindelig undervisning, og når vi har besøg eller oplæg udefra.
Desuden bruger eleverne fælleshuset, når de laver gruppearbejde og sidder i spisesalen eller på fælleshusets hyggelige førstesal.
Fællesarealer
Hovedbygningen, også kaldet fælleshuset, er det centrale sted på skolen, og den bliver i høj grad brugt til ophold og samvær. Spisesalen bliver udover selve bespisningen også brugt til spil, lektielæsning og hygge. Ydermere har vi en første sal, der er udstyret med fladskærm, playstation, bordfodbold, poolbord mm. Skolens gymnastiksal ligger sammen med de øvrige fællesområder og appellerer til spil og leg – her er der fuld aktivitet hver aften.
Valby Idrætspark
Vi ligger i Valby Idrætspark, hvor Hafnia Hallen også er placeret. Det betyder, at vi har yderst gode træningsfaciliteter, som eleverne kan benytte sig af.
Valby Parken ligger desuden kun 300 meter fra skolen, og det er det største rekreative og grønne område i Københavns Kommune. Parken dækker et areal på 2 km2 og er omkranset af vand, kolonihaveforeninger og Valby Idrætspark. Valby Parken kan bruges til forskellige fritidsaktiviteter, fx diskgolf, træklatring, mountainbike, cykelaktivitet mv.
Maden
Mad og måltidspolitik
Køkkenet spiller en central rolle. Det betyder at kosten betragtes som en naturlig og væsentlig del af skolens helhed. På skolen serverer vi derfor en varieret og ernæringsmæssig korrekt kost. Vi anvender økologiske produkter i det omfang, det giver mening i forhold til pris og kvalitet.
Der er hver uge fire elever med i køkkenet. Eleverne deltager i madlavning, bagning, opvask og klargøring af buffet. Eleverne får derved et indblik i hverdagen i køkkenet.
Det vurderer vi, bidrager til en større forståelse hos eleverne omkring det arbejde, der ligger i at fremstille sund mad, og det kan gøre dem nysgerrige på de processer, der foregår i køkkenet. Vi tilbyder at lave specialkost, når dette er aktuelt for nogle af skolens elever.
Mobbepolitik
Antimobbestrategi for KIES
Definition på mobning
Vi har på Københavns Idrætsefterskole valgt at anvende den norske psykolog Dan Olweus’ definition på mobning: “En person bliver mobbet, når han eller hun gentagne gange og over tid er udsat for negative handlinger fra en eller flere personer”.
Formålet
Formålet er at sikre et godt lærings- og efterskolemiljø, hvor der skabes trygge, anerkendende og sociale fællesskaber, der forebygger alle former for mobning.
Elevernes trivsel er en forudsætning for læring, og alle skal være glade for og trygge ved at være en del af Københavns Idrætsefterskole. Vi ønsker at skabe rum for diversitet og forskellighed. Det skal ligeledes afspejles i den respekt og tolerance, vi ønsker eleverne, har overfor hinanden og andre, som de møder i løbet af deres efterskoleår.
01Det store fællesskab
02I huset / væreslet
03Klasseværelset
04På linjen
05De små fællesskaber
06Forældresamarbejde
07Digitalt
08Digitalt
Håndtering
Håndtering af mobning
Når vi erfarer mobning, er vigtigt for os, at vi er lydhøre over for såvel mobbere som ofre, så ingen føler sig stigmatiseret i processen. Samtidig vægter vi en ensartet strategi, så det ikke bliver tilfældigt, hvorledes situationen gribes an. Vi arbejder ud fra nedenstående handleplan for at sikre os, at der arbejdes med alle aspekter i problemstillingen.
Handleplan for håndtering af mobning:
- Personalet får kendskab til mobning eller dårlig trivsel
- Personalet orienterer huslærer og ledelse
- De involverede kortlægger omfanget, uddeler ansvarsområder, udarbejder en handleplan med mål indsatser
- Opfølgning på handleplan
Antimobbestrategi
Forankring
Vi vil fremsende skolens antimobbestrategi, når vi udsender relevante papirer til kommende elever. Derudover vil planen blive gennemgået på et af de første husmøder ligesom vi vil udnævne en tovholder i personalegruppen for antimobbestrategien. Vedkommende sørger for, at der bliver fulgt op på strategien, og at den effektueres året igennem.
Vi skal have et øget fokus på strategien i begyndelsen af skoleåret, så vi derved sikrer ,at indholdet er relevant og kendt, og at kulturen på årgangen bygges op omkring strategien. Vi vil en gang om året revidere antimobbestrategien på et personalemøde.
Dato & revidering
Vi evaluerer antimobbestrategien på forberedelsesdagene i august, inden den nye årgang begynder.